قرص ایزوترتینوئین برای جوش

قرص ایزوترتینوئین برای جوش

قرص ایزوترتینوئین برای جوش یکی از داروهای شیمیایی پرکاربرد برای جلوگیری از ایجاد جوش و برطرف کردن جای جوش است.

ایزوترتینوئین که از مشتقات ویتامین A است و این دارو به عنوان تنظیم کننده چربی پوست و مانعی برای جلوگیری از ایجاد جوش های کیستی و آکنه مورد استفاده قرار می گیرد، همچنین این دارو به عنوان یک منبع آبرسانی به سطح پوست و جلوگیری از خشکی پوست نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

در ادامه مقاله آموزشی قرص ایزوترتینوئین برای جوش با ما همراه باشید تا خواص این داروی شیمیایی پرکاربرد را بررسی نماییم.

قرص ایزوترتینوئین

خواص قرص ایزوترتینوئین برای جوش

قرص ایزوترتینوئین (Isotretinoin) را در بازار با نام های تجاری قرص راکوتان (Roaccutane)، آکوتان (Accutane)، اوراتان(Oratane)، آکنوترن(Acnotren)، دکوتان (Decutane) می شناسند، همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد این قرص دارای حجم قابل توجهی ویتامین A می باشد که این ویتامین هم از جمله ویتامین های مورد نیاز برای پوست محسوب می شود.

و همانطور که می دانید انواع جوش های صورت نظیر(جوش های سرسیاه، جوش های سرسفید، ندول، پایول، پاسچول، جوش های کیستی و غیره) بیشتر در اثر تجمع چربی ها، آلودگی ها، و انواع ویروس ها و باکتری ها در منافذ باز پوست صورت ایجاد می شوند.

کاربرد اصلی قرص Isotretinoin این است که حجم چربی صورت را تنظیم می کند و درواقع با انجام این کار یک مانع بزرگ برای ایجاد جوش ها و آکنه ها بر روی پوست صورت محسوب می شود.

درواقع این داروی شیمیایی بر روی عملکرد غدد ترشح کننده چربی پوست تاثیر گذاشته و آن ها را به شکل چشم گیری کاهش می دهد، و با کاهش چربی هم منافذ باز ایجاد شده بر روی پوست صورت بسته نخواهد شد و در نتیجه دیگر جوش و آکنه بوجود نمی آید.

یکی دیگر از کاربرد های مهم قرص ایزوترتینوئین این است که می تواند انواع باکتری ها و آلودگی های بوجود آمده بر روی پوست صورت را از بین ببرد و به منظور پاکسازی پوست صورت نیز می توان از این دارو استفاده کرد.

قرص Isotretinoin را در داروخانه های سراسر کشور بدون نیاز به نسخه پزشک به راحتی می توان تهیه کرد، اما بهتر است که مصرف این دارو با تجویز و مشورت با یک پزشک متخصص پوست انجام شود.

معمولا متخصصین پوست وقتی این دارو را به مراجعه کنندگان خود تجویز می کنند به مراجعه کنندپان خود توصیه می کنند که به مدت 4 تا 7 ماه این دارو را مصرف نمایند.

خواص قرص ایزوترتینوئین برای جوش

نحوه مصرف قرص ایزوترتینوئین

مصرف دارو های مختلف جهت محافظت کردن از پوست باید حتما با یک برنامه ریزی مدون و دقیق انجام شود، که این برنامه ریزی هم باید توسط پزشک با توجه به شرایط پوست شما (ممکن است که شما دارای پوست خشک، چرب، و یا پوست مختلط باشد) ارائه شود.

معمولا پزشکان به مراجعین خود توصیه می کنند که این دارو را به مدت 15 تا 20 هفته دوبار در روز (بعد از صرف ناهار و بعد از صرف شام) مصرف نمایند.

و پس از گذشت حدودا 20 هفته مصرف این دارو کمتر می شود، مثلا روزی یک عدد بعد از صرف شام.

در صورتی که شما دچار حساسیت های خاص پوستی نباشید قطعا پس از گذشت دوره درمان از آن نتیجه خواهید گرفت.

نحوه مصرف قرص ایزوترتینوئین

قرص ایزوترتینوئین 20 برای چیست

قرص Isotretinoin 20 برای درمان آكنه ندولار شديد، اختلالات كراتينيزاسيون مقاوم مورد استفاده قرار می گیرد.

البته نکته مهم در مورد مصرف این دارو این است که قرص Isotretinoin 20 به هیچ عنوان نباید با سایر مکمل های دارای ویتامین A مصرف شود، که مطمئنا پزشک هم در زمان تجویز این دارو، این نکته بسیار مهم را به شما گوشزد خواهد کرد.

توجه » قرص ایزوترتینوئین 20 برای برطرف کردن جوش های روی چانه نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

قرص ایزوترتینوئین 20 برای چیست

قیمت قرص ایزوترتینوئین 20

برای استعلام هزینه خرید قرص Isotretinoin 20 از طریق لینک زیر قیمت این دارو را استعلام نمایید.

عوارض قرص ایزوترتینوئین برای جوش

متاسفانه یکی از عوارض مصرف داروی Isotretinoin این است که استفاده از این دارو به شدت پوست را خشک می کند.

به همین دلیل بهتر است که در دوره ای که از این نوع دارو ها استفاده می کنید از انجام کارهای زیر اجتناب نمایید:

  • عدم استفاده از کرم های لایه بردار
  • عدم استفاده از کرم های ضد آفتاب و پماد زینک اکساید
  • از لوازم آرایشی غیر معتبر که باعث افزایش خشکی پوست می شود اجتتناب نمایید
  • عدم استفاده از لیزر کردن موهای زائد در دوره مصرف قص راکوتان
  • در دوران مصرف قرص راکوتان یا ایزوترتینوئین از انجام انواع روش های لیفت صورت یا پلکسر اجتناب نمایید

البته در صورتی که شما مصرف داروی ایزوترتینوئین (Isotretinoin) را با تجویز پزشک انجام دهید معمولا پزشک برای جلوگیری از خشکی پوست و جلوگیری از ایجاد عوارض احتمالی آن کرم های مرطوب کننده و ویتامین های لازم برای آبرسانی به سطح پوست را به شما تجویز خواهد کرد.

نکته » برای آبرسانی مناسب به لایه های مختلف پوست صورت، و تامین ویتامین های مورد نیاز پوست و همچنین جلوگیری از خشکی پوست ممکن است که پزشک در زمان تجویز داوری ایزوترتینوئین استفاده از کپسول های هیرویت را نیز به شما توصیه نماید.

مورد بعدی این که در زمان استفاده از داروی ایزوترتینوئین به هیچ وجه شما نباید از لنز چشم استفاده نمایید، به این دلیل که ممکن است مخاط چشم شما دچار خشکی شود و در صورت استفاده از لنز در این دوره امکان دارد که قرنیه چشم شما آسیب ببیند.

عوارض قرص ایزوترتینوئین برای جوش

تاثیر قرص ایزوترتینوئین بر قاعدگی

مصرف قرص ایزوترتینوئین در دوره قاعدگی و پریودی به هیچ وجه توصیه نمی شود، چرا که داروی ایزوترتینوئین یا راکوتان می توان موجب افزایش دوره پریودی و احساس درد و سوزش بیشتر در این دوران شود.

همچنین مصرف این دارو برای خانم های باردار نیز بسیار خطرناک است، و مصرف ایزوترتینوئین یا راکوتان در دوره بارداری می تواند خطرات زیر را برای خانم ها به همراه داشته باشد:

  1. سقط جنین
  2. زایمان زود هنگام
  3. مرده زایی
  4. نقص شدید در زمان تولید نوزاد

تاثیر قرص ایزوترتینوئین بر قاعدگی

آیا قرص ایزوترتینوئین چاق کننده است؟

یکی از سئوالات پرتکراری که اکثر مراجعه کنندگان به مطب زیبایی ندای سلامت از متخصصین این مجموعه می پرسند این است که آیا مصرف داروی ایزوترتینوئین باعث چاقی و یا لاغری خواهد شد؟

در پاسخ به این سئوال باید گفت که قرص راکوتان و یا ایزوترتینوئین هیچ تاثیری بر روی چاقی و لاغری ندارد.

البته از آنجای این دارو چربی های پوست را تحت تاثیر قرار می دهد، افرادی که به صورت خودسرانه و در مدت زمان خیلی طولانی این دارو را مصرف می کنند مصرف این دارو می تواند موجب لاغری آن ها شود.

اما اگر مصرف ایزوترتینوئین تحت نظر پزشک و در یک تایم قانونی انجام شود همچین مشکلاتی برای شما بوجود نخواهد آمد.

برای مطالعه » آشنایی با لیزر لیپولیز یکی دیگر از روش های رایج برای رفع غبغب و همچنین لاغری و تناسب اندام

آیا قرص ایزوترتینوئین چاق کننده است؟

چه افرادی باید از مصرف قرص ایزوترتینوئین برای جوش خودداری نمایند؟

به طور کلی افراد زیر باید از مصرف قرص راکوتان یا ایزوترتینوئین اجتناب نمایند:

  • خانم های باردار و شیرده
  • کودکان و نوجوانان
  • افرادی که دچار حساسیت های خاص پوستی هستند
  • افرادی که از مکمل های دارویی و غذایی حاوی ویتامین A استفاده می کنند (به عنوان مثال ورزشکاران حرفه ای که دارای چنین برنامه غذایی هستند)
  • افرادی که دارای کبد چرب هستند
  • افرادی که از آنتی بیوتیکهای Tetracycline مصرف می کنند

توجه » سایر افراد نیز این دارو را باید با نظر و تشخیص یک پزشک معتمد مصرف نمایند، البته در صورتی که پزشک معتمد شما را از مصرف این دارو منع کرد اصلا نگران نباشید چرا که شما می توانید از متد های جدید زیبایی مانند فیشیال که امروزه بسیار پر کاربرد است استفاده نمایید، و یا روش های جایگزین دیگر مثل هایفوتراپی که می تواند به شما برای برطرف کردن جوش ها و زیبایی پوست صورت کمک نماید.

سئوالات متداول در مورد قرص ایزوترتینوئین برای جوش؟

خواص قرص ایزوترتینوئین برای جوش؟

کاربرد اصلی قرص Isotretinoin این است که حجم چربی صورت را تنظیم می کند و درواقع با انجام این کار یک مانع بزرگ برای ایجاد جوش ها و آکنه ها بر روی پوست صورت محسوب می شود.

نحوه مصرف قرص ایزوترتینوئین؟

معمولا پزشکان به مراجعین خود توصیه می کنند که این دارو را به مدت 15 تا 20 هفته دوبار در روز (بعد از صرف ناهار و بعد از صرف شام) مصرف نمایند.

مطالعه مقالات مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

;
پیج اینستاگرام
مشاوره آنلاین